Caesar: Rome vs Gaul ローマは勝てる〜効率戦略〜
 
 BoardGameGeekでCaesar: Rome vs Gaul(GMT)のフォーラムを見たら、「ローマで全然勝てないからバランスルールを考えよう」なんて話にデザイナーまで乗りかけていたので、「ちょっと待て、ローマ十分勝てるし、バランスルールなんて要らないから」と書き込みました。その日本語版を書いたので、もし同じくローマで勝てないと思っている方がいたら、参考にどうぞ。


 私はCaesar: Rome vs. Gaulを十数回プレイし、ローマが半分以上勝っています。確かにローマでのプレイは難しく、最初3回のゲームでは、どれもローマが接戦で負けました。特に3回目のゲームでは、ローマは支配と探索(ブリタニアとゲルマニア)を優先してみたのですが、結果はかえって悪くなりました。
 そこでローマの戦略を効率性優先に変えてみたら、今度は5回連続でローマが勝ちました。ローマは十分勝てます。バランスルールなど考える必要はありません。ぜひこの戦略を試してみてください。

1.部族打倒を優先
 確かに点数だけ見れば、部族を倒してもたった0.25VPだけです。しかしその価値はそれだけではありません。
 いくつかの強力なガリアのカードの価値は、部族の数で決まります。例えば「栄光と自由」「戦争のトランペット」「臆病を励まし、動揺を落ち着かせる」などです。部族を除去すればこれらの威力は弱まります。
 また部族が残っている限り、ローマはそこを支配できません。さらに終盤たくさんの部族がスタックしたら、ローマは簡単にはそれを倒せません。だいたい3コラム差以上をつけれられたら、カエサルといえども勝つのが難しくなります。これは相当深刻な問題で、攻囲すら困難になってしまいます。
 ですからローマはまず部族打倒を優先しなければなりません。平均1ターンに2個、1ゲームで12個が目標です。これを達成するには、密集した要塞群を狙い、戦力とカードを効率的に使わなければなりません。可能な時は同時にレガーテでも攻囲すると良いでしょう。
 また服従を減らしたいなら、カエサルが2攻囲ポイントを得た時は、次の移動で2MPを使って隣にいくつか軍団を移動して比率を下げ、残りの3MPで攻囲を続けるといいです。

2.IMは置くな、変換か除去しろ!
 アクションでIMを置くのはローマにとって効率が悪いです。1アクションで1つしかIMを置けません。代わりにできるだけガリアのIMを変換してください。そうすれば除去と配置の二倍の価値を持ちます。
 例えばカエサルが軍団をばらまき、3つのIMを変換すれば、4アクションで6つ分の価値があります。あるいは攻囲、戦闘、探索に行く途中で変換することもできます。
 そしてもしカエサルに移動力の余りがあれば、2MPでIMを除去してください。これは0.4アクションで1の価値になります。またもし可能なら、ガリアのIMを孤立させて除去してください。
 置くのは最小限に。常にアクション効率を考えて。

3.冬にはバラマキ
 IMを配置するのは主に冬です。そうするためには冬営移動で全ての軍団をばらまき、ゲームの早期ではできるだけ一冬に8個置きます。危険だと思いますか?心配はいりません。軍団を互いに隣接するように置けば、早期では滅多に負けませんし回避も簡単です。
 また中期になっても、ガリアの配置に注意しながら、できるだけ広がるようにしましょう。多くの部族を倒してあれば、この点でも有利になります。
 冬営での位置は軍団同士互いにできるだけ多くに隣接するようにし、部族の登場を妨害するため、既に部族が除去されていない限り1つのプロヴィンスは全て埋めるようにします。当然小さいプロヴィンスを埋める方が有利です。

4.探索はついでに
 カエサル道以外の探索はそれほど急がなくても良いです。ただしカエサル道は第1ターンに必ずレガーテで行い、その後レガーテは冬季のIM置きに向かわせます。
 ゲルマニアとブリタニアを取るのは攻囲で近くに行ったついでで十分ですし、必ずしも両方取らなくても良いです。例えばもし統治で6VP、部族の除去で3VP、探索で3VPを得れば、探索を一つしていなくても勝つことができます。実際に私はやったことがありますし、この戦略を使えばそれほど難しいことではありません。もちろん余裕があれば両方取って良いです。
 最終ターンにVPが足りなそうなら、そこで残った探索に向かう手もあります。最後であれば補給は必要なく、ガリアの反撃も心配いらないので、入りやすくなります。

5.決戦
 このゲームでは決戦なんて起きないだろう?と思うかもしれません。しかしそれはガリアが戦わずに勝てた時の話です。ローマが勝ちそうな時、ガリアは相変わらず甲羅に隠れたままでいるでしょうか?まさか、そんなはずはない!座して死を待つより戦うに決まっています。
 カエサルは統率範囲内では12戦力を持ちますが、ヴェルキンゲトリクスが統率範囲を超えて持てば遥かに多くの戦力になります。そうなるとカエサルは戦闘に勝てず、それはヴェルキンゲトリクスの近くでは攻囲が行えないことを意味します。
 そういう時はローマも全力を集中すれば20戦力になり、最大コラムのガリア軍に対してでも2コラム差になります。これならカエサルは勝つことも可能です。あるいはガリアを南北に分断し、ガリア軍の集中を妨げる手もあります。これらは最後の重大な決断になるでしょう。そして今までどれだけ部族を倒してきたかが、ここで最も大きな意味を持つのです。

 Caesar: Rome vs Gaulは最高におもしろく最高にバランスの取れたゲームだと思います。それなのに不十分な戦略によって導かれた正しくないルール変更が広まってしまう事を、私は危惧しています。
 どうかルールの変更を考える前に、もう一度戦略を考え直してください。そしてアクションの効率性を徹底的に追及してください。
 
I've played Caesar: Rome vs. Gaul 9 times, and Romans win 5 times. certainly, Roman play is difficult. In my first 3 games, Romans lost close games. Especially, in third game, I prioritize control & side quest, but result was worse.
Therefore, I changed Roman strategy to efficiency priority. Consequently, in 5 games, Romans win. A rest of Roman lose is his first play.
Romans can win, surely. Rule change is no need. Be sure to try this strategy, and teach me your opinion.


1. Beating tribes priority

Indeed, removing a tribe is only 0.25VP worth. But it is not all.
Worth of Some Gallic powerful card depend on number of tribes. For example, Glory & Liberty, Trumpets of War, Encourage the Timid and Convince the Wavering. Removing tribes reduce these power.
Remaining tribes prevent Roman province control. And in late game, if many tribes stack, Romans can't defeat them easily. If Gauls has approximately 3 or more column superiority, Caesar win difficultly. This is serious, because it means even siege is difficult.
Therefore, beating tribes must be prioritized. Target is removing two tribes per turn on average, and remove 12 in game. To attain this, aim dense fortified towns, and use forces and cards effectively. In some cases, a legate also sieges in parallel.
To avoid Submitting, if Caesar takes two siege points, you may move some legions to adjacent space with 2MPs, and continue siege with 3MPs.

2. Don't place IM. convert or remove!

Placing IM by action is inefficient for Romans. One action takes one IM only. Instead, convert Gallic IM as possible. It has double worth with remove & place.
For example, Caesar spreads Legions, and converts 3 IMs. These 4 Actions take 6 worth. Or, at half-way to siege, battle, or side quest, you can convert.
And if Caesar has surplus of MPs, remove IM with 2MPs. It gets 1 worth by 0.4 action. Or if you can, remove Gallic IM by isolation.
Keep minimum to place action. Always, think action efficiency.

3. Spread in winter

Mainly, IMs should be placed in winter. In order to do that, in winter camp, all legions must be spread independently and place 8 IMs per turn in early war. Dangerous? No need to worry. Legions adjacent each other seldom lose in early and can avoid battle easily.
Also in middle war, spread as possible, with thinking Gallic position carefully. Beating tribes is important here, too.
Winter camp position should be contiguously each other, and fill all spaces of a province to avoid tribe appearance (unless already removed).

4. side quest

It's no need to hurry side quest except Caesar's pass. Caesar's pass must be taken in turn1 with legate, and legate must go for winter IM placing.
Time to take Germania and Britannia is anytime when coming close to siege town. And no need to take both. For example, if you get 6 governance VP, 3 eliminating tribes VP, and 3 quest VP, you can win without one quest. I have done it, and it's not difficult when you use this strategy. Of course, if you have a time to spare, you may take both.
In final turn, if VP is insufficient, you may go. Because last, no need to keep supply. And for prohibition of Gallic entering, no need to fear Gallic attack. Taking in final turn is easier.

5. decisive battle

You may feel that the decisive battle will not happen in this game. But it's only when Gauls can win without fight. If Romans are going to win, do Gauls stay in Shell Suit? No, they must fight than waiting die.
Caesar has 12 strength point in command rating, but Vercingetorix may have more and more by gathering over command rating. Then, Caesar can't win the battle. It also means Caesar can't siege near Vercingetorix.
Therefore, Romans may gather all legions. They have 20 SP, and 2 column behind against max column Gallic army. Then, Caesar may win the battle. Or, by dividing Gauls to north and south, you may prevent Gallic concentrating. These may be final important decisions. And past beating tribes have a most important meaning here.

Caesar: Rome vs. Gaul is an ultimate interesting game and an ultimate balanced game, I think. I fear that incorrect rule changes are universalized by insufficient strategy.
Before think new rules, please, think strategy again! Think action efficiency tight!
 
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